mercedes-retro.pl

HISTORIA MODELI

Mercedes W120

w120Ten model Mercedesa to pradziadek dzisiejszej klasy E. Oznaczony jest symbolem W120, ale wszyscy nazywają go Pontonem. Ma już 60 lat i z popularnego auta stał się dostojnym klasykiem. Pierwsze egzemplarze Pontona wyjechały z fabryki w Stuttgarcie w lipcu 1953 roku.

Auto zaprojektował Karl Wilfert. Karoseria była jak na początek lat 50-tych XX wieku rewolucyjna. Wcześniejsze konstrukcje nawiązywały do aut przedwojennych, miały bardzo zarysowane błotniki, długie maski, osobne reflektory, wysunięte progi. Karoseria Pontona była zwarta, opływowa, a wnętrze bardzo przestronne. 4-drzwiowe auto mierzyło 4485 mm, miało 1740 mm szerokości i 1560 mm wysokości. Konstrukcja była nowa, ale zastosowano w niej także elementy pochodzące z dotychczasowych modeli - np. silnik wzięto ze 170-tki. Była to konstrukcja przedwojenna: 4-cylindrowy motor o pojemności 1,8 litra rozwijał moc 52 KM. Także silnik Diesla 1,8/40 KM pochodził z przedwojennych konstrukcji Mercedesa. Starym rozwiązaniem była też tzw. łamana tylna oś. 4-cylindrowy silnik benzynowy Pontona pozwalał na uzyskanie prędkości maksymalnej 126 km/h. Do setki Ponton przyspieszał w 31 sekund.

Nasz egzemplarz powstał w 1957 roku i był używany w Niemczech przez jednego właściciela przez 55 lat o czym świadczy bogata dokumentacja przekazana nam wraz z samochodem.

Mercedes W115

w115Mercedes model W115, pieszczotliwie nazwany “Kubusiem” uważany jest za jeden z najlepszych samochodów na świecie, jest prawdziwą legendą motoryzacji. Produkowany od 1967 roku doczekał się oficjalnej premiery rok później, gdzie został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1968 roku. Synonim solidności i niezawodności spod znaku trójramiennej gwiazdy to jeden z najbardziej charakterystycznych europejskich samochodów klasycznych.

Samochód, jaki mamy zaszczyt Państwu zaprezentować został wyprodukowany w 1975 roku w fabryce należącej do Daimler-Benz A.G. – Stuttgart – Niemcy. W115 200D wyposażony jest w cztero-cylindrowy silnik diesla o pojemności 1988 ccm, mocy maksymalnej 55KM przy 4250 obr./min. Samochód ten został sprowadzony do Polski i zarejestrowany we wrześniu 1981 roku i użytkowany był przez jednego właściciela w ciągu 30 lat.

Trudno zaprzeczyć, że W114/115 to ostatnie z rodziny mercedesów, które łączą w sobie nowoczesność technologiczną ze starą klasyczną elegancją. “Kubuś” jest w pełni sprawnym, odrestaurowanym autem w stanie kolekcjonerskim, wpisanym do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków w Warszawie. Niepowtarzalnego uroku dodaje całkowicie nowe wnętrze z wygodnymi siedzeniami w jasnobeżowej skórze.

Mercedes W110

w110W latach 50-tych cały świat zafascynowany był Ameryką i tym co amerykańskie. Karoserie samochodów rosły z roku na rok przyozdabiane kilogramami chromu i coraz wyższymi “ogonami“ z tyłu. Modzie tej w pewnym stopniu uległa również znana ze swojego konserwatyzmu firma Mercedes-Benz, wprowadzając na rynek w 1959 roku model zwany “Skrzydlakiem“ .

Na początku produkowano tylko tzw. dużego skrzydlaka, ale w 1961 roku wprowadzono także jego małą wersję. Różni się on światłami, mniejszą ilością chromu i mniejszymi silnikami. Model, który posiadamy wyprodukowany został w 1965 roku. Posiada oryginalny 2,0 litrowy silnik diesla o mocy 55KM, rozwija prędkość do 135km/h zużywając przy tym 7-9 litrów oleju napędowego. Auto uchodziło za wygodne i niezawodne. Ma nową tapicerkę skórzaną w kolorze czerwonym.

MERCEDES W126

xj6Najpiękniejsza klasa S jaka kiedykolwiek powstała zaprezentowana została we wrześniu 1979 roku w wersji z krótkim i długim rozstawem osi. Odpowiedzialny za ten projekt i jego rozwój był urodzony we Włoszech projektant Bruno Sacco. Nowy Mercedes był od swojego poprzednika lżejszy (w zależności od modelu do 60 kg), miał lepszą aerodynamikę (Cx 0,36 zamiast Cx 0,41), a co za tym idzie był bardziej ekonomiczny.

Seria W126 niosła w sobie wiele innowacji. Było to pierwsze auto z montowanym seryjnie airbagiem kierowcy. W 1985 roku W126 przechodzi lifting i znowu zostaje zaprezentowany na Frankfurckich targach samochodowych. Otrzymuje większe zderzaki, listwy boczne nie posiadają karbowania, pojawia się plastikowa listwa na progach. Auto posiada teraz charakterystyczne 15 calowe felgi, a nie jak wcześniej, czternastki. Moim zdaniem egzemplarze po liftingu są najładniejsze. Do tego dochodzą zmiany pod maską. Silnik 2,8l M110 z gaźnikiem zastąpiono jednostką 260SE. 280 z wtryskiem, zastępuje 300SE.Nasze auto wyprodukowane zostało w 1987 roku, poliftingowe W126 w najbogatszej wersji wyposażenia z manualną klimatyzacją o mocy 180 KM. w wersji silnikowej 300SE.

Jeśli trzeba, 126 zamieni się z wolnej limuzyny dla bankiera w szybki, dynamiczny samochód. Nawet wtedy za kierownicą czujemy się pewnie. W zakręty wchodzimy bez jakichkolwiek spięć i potu na czole. Przez wiele, wiele lat, dzięki połączeniu limuzynowej wersji nadwozia i potężnej mocy silników auto było ulubioną maszyną szejków arabskich do wręcz kaskaderskich wyczynów i driftów przy dużych prędkościach, stad też określenie szejkowóz. W126 był w latach 80-tych ulubioną limuzyną używaną przez głowy państw, dyplomację i prezesów firm na całym świecie. Co ciekawe uwielbiali go również kierowcy Formuły 1. W 1983 roku 20 z pośród 35 kierowców posiadało prywatnie Mercedesa klasy S. Produkcja W126 zakończyła się w październiku 1991 roku. Była to najlepiej sprzedawana limuzyna segmentu luksusowego jaka kiedykolwiek powstała. Wyprodukowano 818 063 egzemplarze sedana i 74 060 sztuk coupe.

Copyright 2012-2017 by mtark e-mail